Kapstaden del 4

Old Biscuit Mill

Innan vi körde hem från safarin passade vi på att åka inom en marknad som heter Old Biscuit Mill. Kommer ihåg att det var jättevarmt den dagen, även inne i Kapstaden, i princip helt vindstilla.

IMG_0022

Var inte så sugen på att dra fram kameran i och med att det var så mycket folk,jag tog i alla fall några bilder med telefonen. Det fanns verkligen så mycket fina saker på marknaden, jag var jättesugen på att köpa några fina silverringar men lät bli eftersom det där med storlek kan vara lite lurigt. När det är varmt tenderar fingrarna att svullna lite och det hade varit lite segt om ringarna inte längre passade när jag kom hem…

Efter någon timme inne på en varm marknad med mycket folk och lite för lite mat i magen var jag kanske inte direkt på mitt bästa humör, så mamma  föreslog att vi skulle gå ut och köpa något att äta. Utanför marknaden låg det ganska många anda trevliga affärer, jag köpte min första (!!) sak på resan och det var en suuperfiin ryggsäck med zebra-mönster.

Pappa och Samuel hämtade upp oss och innan vi körde hem passade vi på att handla lite eftersom……

Nyårsafton

Först hade vi tänkt boka bord på någon mysig restaurang men eftersom vi bor i ett hus med fin trädgård och grill plus att vi hade varit iväg på safari i två dagar så kände vi att vi hellre ville fira en mysig nyårsafton hemma.

DSC_1859

Pappa skötte grillen, vi hade braaipartaii (återigen braai = grilla)

DSC_1865

Fina familjen (saknade att Jonathan inte var mer på resan…) Tyvärr såg jag inte fören jag var hemma hemma i Sverige att ingen av bilderna jag tog vid bordet blev helt skarpa… antingen blundade någon eller så var det någon som blev suddig.

DSC_1873

Alltså sååååå gott! Grillad korv, kyckling, svamp, majs, halloumi. Klyftpotatis i ugn, tomat och nektarinsalsa och sen lite sallad med tomat. SEN ETT STORT GLAS FANTA PINEAPPLE.

Mamma hade tagit med lysrör? lyspinnar? vad heter det nu igen… i alla fall. Jag, Benjamin och Samuel hade i alla fall väldigt kul när vi skulle ta dessa bilder.

Fotade tyvärr inte efterätten men vi körde bara på glassbuffé med peanut butter nonstop, chokladsås och färsk frukt. Sen spelade vi lite frågespel och åt lite snacks innan vi traskade ner till stranden för att kolla på fyrverkerier. Eftersom det ändå är Kapstaden så ville vi vara lite försiktiga och inte skylta med våra prylar så vi tog faktiskt inte med någon telefon eller kamera till stranden.. i efterhand hade vi kunnat gör det eftersom det var rätt mycket folk och det kändes lugnt och säkert (förutom att några galna sydafrikaner siktade fyrverkerier mot varandra nere på stranden, men alla skrattade bara åt det…).

Det blev en väldigt mysig nårsafton 🙂

Kommentera

